بنر پویش صندوق اربعین

صلحی که همه صلح ها را بر باد داد

صلحی که همه صلح ها را بر باد داد

4.2

فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل گیری خاورمیانه معاصر

مترجم:
عطیه حسینی
ناشر:
قیمت:
۷۲۵,۰۰۰
%۱۰
۶۵۲,۵۰۰
تومان
موجودی:
فقط 3 جلد
رده سنی:
عمومی
قالب:
یادداشت
نوع جلد:
گالینگور
قطع کتاب:
وزیری
صفحات:
۶۲۴
وزن:
۹۰۶ گرم
شابک:
9789642090488

معرفی کتاب

کتاب «صلحی که همه صلح ها را بر باد داد» نوشته دیوید فرامکین یک اثر تاریخی پیرامون وقایع رخداد داده در خاورمیانه در ابتدای قرن بیستم میلادی است. او در مقدمه اثر خود به این موضوع اشاره می‌کند که منجی بودن دول غربی برای منطقه خاورمیانه تنها یک دروغ بزرگ و قرار دادنش در تاریخ جهان تنها حاصل پروپاگاندای عظیم رسانه است بلکه با افشا شدن اسناد محرمانه سیاسی در دهه هفتاد میلادی مشخص شد دولتمردان غربی در دسیسه ای مشترک سبب شدند تا یکی از قدرتمندترین امپراتوری ها جهان به زمین بخورد. حکومت عثمانی که مشتمل بر چندین ملت ترک و عرب بود در زمانه جنگ جهانی اول به کمک جواسیس غربی و سفیرانی که در عمل همکار تجزیه طلبان بودند توانستند این کشور پهناور و قدرتمند را به چندین کشور کوچک تبدیل کنند تا بتوانند سیاست های استعماری خود را راحت‌تر اعمال کنند و منابع این مناطق را راحت‌تر بتوانند در میان خود تقسیم نمایند. این اثر حاصل پژوهش و غور در صدها سند و منبع دست اول است که اکنون منتشر گشته‌اند و به شکل واضح توطئه عوامل دول غربی را آشکار می‌سازند.

در ادامه برشی از این کتاب را می‌خوانید:

در زمستان ۱۹۱۵-۱۹۱۶ که متفقین به تخلیه‌ی گالیپولی پرداختند و لرد کیچنر از خود در جنگ کاست سیاست بریتانیا در خاورمیانه به مرحله‌ای تازه قدم گذاشت. کیچنر و همکارانش آغاز به بررسی نظام مند راه‌هایی کردند که بریتانیا به واسطه‌شان می‌توانست از رهبران و نظامیان ناراضی عرب در امپراتوری عثمانی استفاده کند. مبنای کار آن‌ها توصیه‌هایی بود که بر مارک سایکس خیره‌ی امور خاورمیانه و مأمور شخص کیچنر با خود از شرق آورده بود. سایکس به این سفر طولانی رفته بود تا ببیند متفقین باید با خاورمیانه‌ی شکست خورده چه کنند؛ ولی بعد از پیروزی عثمانی‌ها در گالیپولی مأموریت او اهمیتش را از دست داده بود. هر طرحی پیامدهایی نامنتظر و بی مهار دارد: در زمستان ۱۹۱۵ حتی پس از حل مسئله‌ی روسیه که علت حمله به تنگه بود تهاجم دریایی انگلیسی‌ها به داردانل ادامه یافت. بعد از زمستان نیز برنامه‌ی تقسیم خاورمیانه دنبال شد، حتی پس از آن که انتظار چرچیل برآورده نشد و فتح قسطنطنیه، که انگیزه‌ی آن برنامه ریزی بود، به واقعیت نپیوست.

نظرات

جهت ثبت نظر لطفا وارد سایت شوید
این کتاب به درد کی می‌خوره؟
کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان

اینا رو هم از دست نده

روایت تفکر جلد پنجم در جهت عکس حرکت کن روایت تفکر جلد پنجم در جهت عکس حرکت کن
۱۰ %
۸۰,۰۰۰
۷۲,۰۰۰ تومان
بارقه ها بارقه ها
۱۰ %
آیت الله محمدباقر صدر
۸۵,۰۰۰
۷۶,۵۰۰ تومان
تاب طناب دار تاب طناب دار
۱۰ %
مهدی پناهیان
۱۴۰,۰۰۰
۱۲۶,۰۰۰ تومان
ولایت و حکومت ولایت و حکومت
۱۰ %
جمعی از نویسندگان
۸۷,۰۰۰
۷۸,۳۰۰ تومان
سرلوحه ها سرلوحه ها
۱۰ %
رضا امیرخانی
۴۰,۰۰۰
۳۶,۰۰۰ تومان
نیم دانگ پیونگ یانگ نیم دانگ پیونگ یانگ
۱۰ %
۲۲۵,۰۰۰
۲۰۲,۵۰۰ تومان
دسته‌بندی کتاب‌ها