بنر پویش صندوق اربعین

درسهای اسفار (جلد اول)

درسهای اسفار (جلد اول)

مترجم:
عطیه حسینی
ناشر:
قیمت:
۱۵۹,۰۰۰
%۱۰
۱۴۳,۱۰۰
تومان
موجودی:
فقط 6 جلد
رده سنی:
طلاب
قالب:
سخنرانی
نوع جلد:
شومیز
قطع کتاب:
رقعی
صفحات:
۲۷۲
وزن:
۴۰۲ گرم
شابک:
9789647299343

معرفی کتاب

استاد مرتضی مطهری علامه ذوالفنونی بود که در علوم فراوانی تبحر و تسلط بسیار بالایی داشته اند. از جمله این علوم می توان به علم فلسفه اشاره کرد که خود بنابر گفته برخی بزرگان اساس علم و ریشه هستی و مبانی علوم بسیاری است که از چیستی و حقیقت عالم سوال می پرسد. ایشان در علم فلسفه شاگرد علامه طباطبایی و امام خمینی بودند که فیلسوفان عصر حاضر و امانت دار مکتب فلسفه اسلامی از گذشتگان برای آیندگان بودند. به اذعان علامه طباطبایی شهید مطهری از جمله برترین شاگردان ایشان در بحث فلسفه بودند که قدرت فهم و استعداد درک مشکل ترین مسائل فلسفی را داشتند و به سرعت از قامت شاگرد به استادی تغییر جایگاه دادند و خود به یک فیلسوف مبرز که آگاهی کامل  به فلسفه غرب و شرق داشت بدل گشتند. از جمله متون سترگ در حیطه فلسفه اسلامی کتاب اسفار ملاصدرا است که در واقع می توان آن را سنگ بنای فلسفه صدرایی دانست که یکی از پیشروترین مکاتب فکری اسلامی است. فهم و تدریس کتاب اسفار ملاصدرا کار بسیار دشواری است که خود نیازمند سال ها مباحثه و تحصیل در سطوح مختلف فلسفه اسلامی و تدریس آن امری بسیار دشوار است که علامه مطهری نه تنها به خوبی مبحث را تبیین می نماید بلکه خود نیز نوآوری های بسیار دقیقی در این مکتب وارد ساخته اند.

جلد اول از این مجموعه مشتمل بر هفده جلسه ابتدایی از بحث قوه و فعل است که در اینجا به شکل مختصر سرفصل های آن را خدمت تان بیان می کنیم. این سرفصل ها عبارتند از: حرکت و سکون،تحقیق درباره چگونگی وجود حرکت، اثبات محرک اول، پاسخ به اشکالات اصل نیازمندی متحرک به محرک، تقسیمات قوه محرکه و اثبات محرک عقلی، امر مفارق فاعل مستقیم حرکات در طبیعت نیست، هر حادثی مسبوق به قوه و ماده است، تقدم فعل بر قوه. این ها مباحث مقدماتی برای اثبات حرکت جوهری است.

در ادامه برشی از این کتاب را می خوانید:

بحث ما در این فصل درباره این اصل مهم بود که آیا حرکت نیازمند به محرک است یا نه. البته تعبیر رساتر این است که آیا شی متحرک در حرکت خودش نیازمند به محرکی غیر از خود هست یا نیست گفتیم که برهان معروف محرک اول ارسطو از همین جا سرچشمه میگیرد یکی از اصول و پایههای برهان محرک اول ارسطو همین است که هر متحرکی نیازمند به محرکی غیر از خودش است و باز گفتیم که امروزه این اصل ارسطویی مورد خدشه و اشکال و ایراد واقع شده است. در این فصل سخنان فخر رازی را نقل کردند که او هم به نوبه خود این اصل ارسطویی را مورد ایراد و اشکال قرار داده است. مرحوم آخوند برای اینکه به اشکالات فخر رازی جواب داده باشد در این فصل همه ادله ای که حکما در اثبات این مدعا آورده اند جمع کرده و ایرادهای فخر رازی را نقل میکند سه دلیل اول را به نحوی فخر رازی رد کرد و بحث ما در مورد ایراد او بر برهان چهارم بود.

نظرات

جهت ثبت نظر لطفا وارد سایت شوید
این کتاب به درد کی می‌خوره؟
کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان

اینا رو هم از دست نده

مجموعه درسهای اسفار (۶ جلدی) مجموعه درسهای اسفار (۶ جلدی)
۱۵ %
۷۷۰,۰۰۰
۶۵۴,۵۰۰ تومان
اصول فلسفه و روش رئالیسم (جلد 4) اصول فلسفه و روش رئالیسم (جلد 4)
۱۰ %
شهید مرتضی مطهری - سید محمدحسین طباطبایی
۹۵,۰۰۰
۸۵,۵۰۰ تومان
اصول فلسفه و روش رئالیسم (جلد 5) اصول فلسفه و روش رئالیسم (جلد 5)
۱۰ %
شهید مرتضی مطهری - سید محمدحسین طباطبایی
۱۱۲,۰۰۰
۱۰۰,۸۰۰ تومان
فکر کودک فلسفه فکر کودک فلسفه
۱۰ %
غلامرضا حیدری ابهری
۲۲۰,۰۰۰
۱۹۸,۰۰۰ تومان
آموزش فلسفه (جلد یک) آموزش فلسفه (جلد یک)
۱۰ %
۱۹۵,۰۰۰
۱۷۵,۵۰۰ تومان
فلسفه ما شهید صدر فلسفه ما شهید صدر
۱۰ %
آیت الله محمدباقر صدر
۹۸,۰۰۰
۸۸,۲۰۰ تومان
دسته‌بندی کتاب‌ها