اصول فلسفه و روش رئالیسم (جلد 5)

اصول فلسفه و روش رئالیسم (جلد 5)

مترجم:
عطیه حسینی
ناشر:
قیمت:
۱۱۲,۰۰۰
%۱۰
۱۰۰,۸۰۰
تومان
رده سنی:
بزرگسال
قالب:
یادداشت
نوع جلد:
شومیز
قطع کتاب:
رقعی
صفحات:
۲۲۴
وزن:
۳۳۲ گرم
شابک:
9789645600868

معرفی کتاب

فلسفه از جمله علوم مادری است که چیستی اشیاء و حقیقت هستی سوال محوری آن است و از دو هزار و ششصد سال پیش محافل علمی بسیاری برقرار بوده تا به این سوال‌های اساسی پاسخ گویند. ورود فلسفه یونانی به جهان اسلام و تطور آن در اندیشه اسلامی سبب شد تا فلسفه تازه‌ای متولد گردد که با مفاهیم عرفانی و اعتقادی دین اسلام درهم آمیزد و به حکمت متعالی منجر گردد که ماحصل قرن‌ها بحث و تضارب آراء است. حاصل این مکتب فلسفه‌ای موحدانه و اثبات کننده خداوند به عنوان ذات هستی بخش و قادر مطلقی است که عالم از او نشات می‌گیرد و تکیه بر او دارد. در مقابل آن، سیر فلسفه در مغرب زمین به شکل دیگری رقم خورد. اندیشمندان غربی بعد از دوره رنسانس و جدایی مسیر علم از دین به سمت و سویی رفتند که جهان مجرد و غیر ماده را نفی نمودند و براهین دینی برای اثبات خداوند و جهان اخروی را کنار گذاشتند. از جمله مکاتب ماحصل این جریان می‌توان به مکتب ماتریالیسم دیالکتیک اشاره کرد. فلسفه‌ای که در قرن بیستم طرفداران بسیاری پیدا کرد و حتی سنگ بنای حاکمیت‌های سیاسی چپ نیز بود.

متفکران اسلامی معاصر همچون علامه طباطبایی بر آن شدند تا با تبیین مجدد مبانی فلسفه اسلامی و توضیح مباحثی که منجر به اثبات ذات حق تعالی می‌شوند در مقابل این فلسفه‌های نوین مادیگرا بایستند. ایشان با شرح مقدمات فلسفه اسلامی و آوردن برهان بر اصول حکمت متعالی تلاش داشته‌اند تا در آن فضای غبارآلود و تاریک به روشنگری جهان بینی موحدانه بپردازند. شهید مرتضی مطهری به عنوان شاگرد دغدغه مند و مستعد علامه بر ابتدای این اثر مقدمه خوبی نوشته‌اند که محل بحث را به خوبی نشان می‌دهد و همچنین در ذیل تمامی مقالات استاد توضیحات بسیار مفیدی داده‌اند که ناظر به نظریات فیلسوفان غربی است و مقابله خوبی میان مباحث دو مکتب ایجاد شده تا خوانندگان با مبانی هر دو طیف آشنا گردند.

در پنجمین و آخرین جلد از مجموعه «اصول فلسفه و روش رئالیسم» با آخرین مقاله از مجموعه مقالات علامه مطهری که در واقع نتیجه و غایت تمامی مقالات قبلی است روبرو هستیم که درباره اثبات خدای جهان و جایگاه این جهان در نظام تکوین سخن می‌گوید. با مطالعه این اثر براهین فیلسوفان مختلف اسلامی در اثبات وجود خداوند و نحوه صدور عالم آشنا می‌گردید.

در ادامه برشی از این کتاب را می‌خوانید:

اساساً اگر ذات حق به هیچ وجه قابل تصور نبود همان طور که امکان معرفت و شناسایی و تصدیق نداشت امکان انکار و بلکه شک هم نداشت. ما تا چیزی را به نحوی از انحاء تصور نکنیم نه می‌توانیم وجودش را انکار کنیم و نه می‌توانیم در وجودش شک کنیم؛ و حتی نمی‌توانیم مدعی شویم که نمی‌توانیم او را تصور کنیم زیرا تا چیزی را تصور نکنیم نمی‌توانیم منکر وجودش یا تصورش بشویم. پس ما خدا را هم تصور می‌کنیم و هم تصور نمی‌کنیم ما او را تحت یک عنوان عام انتزاعی از قبیل خالق کل تصور می‌کنیم اما کنه ذاتش را تصور نمی‌کنیم. اشکال بیشتر در تصور ذات واجب از این ناحیه است که ذات واجب مطلق و لایتناهی است و ذهن او را به عنوان ذات مطلق و لایتناهى تصور می‌کند در صورتی که ذهن قادر به تصور «مطلق» و «غیرمتناهی» نیست.

نظرات

جهت ثبت نظر لطفا وارد سایت شوید
این کتاب به درد کی می‌خوره؟
کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان

اینا رو هم از دست نده

مجموعه آموزش فلسفه (دو جلدی) مجموعه آموزش فلسفه (دو جلدی)
۱۵ %
۴۲۰,۰۰۰
۳۵۷,۰۰۰ تومان
مقالات فلسفی مقالات فلسفی
۱۰ %
شهید مرتضی مطهری
۸۹,۰۰۰
۸۰,۱۰۰ تومان
شرح مبسوط منظومه (جلد اول) شرح مبسوط منظومه (جلد اول)
۱۰ %
۲۶۹,۰۰۰
۲۴۲,۱۰۰ تومان
اصول فلسفه و روش رئالیسم (جلد 1) اصول فلسفه و روش رئالیسم (جلد 1)
۱۰ %
شهید مرتضی مطهری - سید محمدحسین طباطبایی
۹۲,۰۰۰
۸۲,۸۰۰ تومان
تاریخ فلسفه تاریخ فلسفه
۱۰ %
ویلیام جیمز دورانت
۸۰,۰۰۰
۷۲,۰۰۰ تومان
افسانه های بیشتر افسانه های بیشتر
۲۵ %
سعید زیبا کلام
۱۹,۰۰۰
۱۴,۲۵۰ تومان
دسته‌بندی کتاب‌ها