آیینه رخ دوست

آیینه رخ دوست

مترجم:
عطیه حسینی
رده سنی:
عمومی
قالب:
تحقیق
نوع جلد:
شومیز
قطع کتاب:
Unknown
صفحات:
۱۸۵
وزن:
۲۲۰ گرم
شابک:
9786229564516

معرفی کتاب

کتاب «آیینه رخ دوست» مجموعه‌ای‌ تفسیری است که روایات امیرالمومنین علی (ع) در زمینۀ معرفت نفس را شرح می‌دهد. این کتاب برای شرح بیانات مولی‌الموحدّین از رویکردی چندجانبه بهره گرفته و با هدف توضیح اندیشۀ ایشان، از منظرهای تئوری، علمی، سلوکی، اعتقادی و عملی به مباحثه می‌پردازد. کتاب آیینه رخ دوست اثر «استاد حجت‌الاسلام محمدجواد وزیری فرد» است که با شناخت دقیق و نگاه تیزبین خود نسبت به دغدغه‌های نسل‌‌های جوان امروز، توانسته‌اند اثری محبوب و کاربردی را برای علاقه‌مندان ارائه کنند. دریچۀ نگاهی که نویسنده برای شرح روایات امیرالمومنین دربارۀ معرفت نفس انتخاب کرده، مربوط است به دو مفهوم «سیر آفاق و سیر انفس»؛ دو طریق معرفت‌شناسی اسلامی که اولی به معنای رسیدن به خدا از طریق جهان بیرونی است و دومی، طریق وجودی‌ست و از راه درون‌نگری انسان را به حق نزدیک می‌کند.

نویسنده در طی تشریح بیانات حضرت علی (ع)، برای خوانندگان توضیح می‌دهد که سیر آفاقی اولاً می‌تواند باعث گمراهی و حواس‌پرتی شود، و ثانیاً که این روش لزوماً با تلاش و سازندگی درونی همراه نیست. به همین دلیل رویکرد استاد وزیری فرد سیر انفس یا همان معرفت نفس است و در این اثر، ایشان حقّانیت و برتری این دیدگاه را از دیدگاه امام اول شیعیان، برای شما شرح داده و اثبات می‌کنند. احادیث و روایات ذکر شده در این کتاب برگرفته از اثری‌ست به نام «رسائل عرفانی» اثر «مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور» که با تعدّد درخواست‌ها از سوی طلّاب و علاقه‌مندان این حوزه، به قلم حجت‌الاسلام وزیری فرد با ادبیاتی روان و عمومی، بازنویسی و تفسیر و منتشر شده است.

در ادامه برشی از این کتاب را می‌خوانیم:

««أَلْکَیِّسُ، مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ وَ أَخْلَصَ أَعْمَالَهُ»
«می‌فرماید زرنگ و زیرک کسی است که خودش را بشناسد و اعمالش را خالص کند. زرنگی در بین انسان‌ها فی‌نفسه یک صفت مطلوب است. البته موضوع آن گاهی زرنگی را مثبت می‌کند و گاهی منفی. زرنگی گاهی به معنای حقه‌بازی است. در دنیا زرنگی‌ها مساوی با حقه‌بازی است؛ برای کسب مال، قدرت، شوکت، جاه، مقام و... در حالی که در صف نان بیست نفر جلوی من هستند، با زرنگی جلو می‌روم و هرطورشده نان می‌گیرم؛ در حالی که نان تمام می‌شود و به عده‌سای که حتی جلوتر از من بودند نان نمی‌رسد. این کار حقه‌بازی است. از این یک دانه نان که از تنور بیرون می‌آید گرفته تا بیست و چهار میلیون رأی!
بیست و چهار میلیون رأی را هم ممکن است آدم با حقه‌بازی بگیرد؛ با زدن حرف‌های نامناسب، با دادن کُدهایی برای استفادۀ طرفداران، با دادن وعده‌های غیرعملی، با عدم پیگیری وعده‌های عملی داده‌شده و... این‌ها زرنگی است! البته زرنگی‌هایی است که اسم اصلی آن حقه‌بازی است؛ این‌ها کیاست نیست. در منطق دین کیاست این است که انسان آخرتش را بخرد. هرچه از دنیا فاصله بگیرد، به آخرت نزدیک می‌شود؛ اسم این کار در منطق دین کیاست است. مال یک نفر را خورده‌اند و او هم دیده و متوجه شده است. مردم خیال می‌کنند آن کسی که خورده کیِّس است. در حالی که کیِّس کسی است که اگر مالش را هم خوردند، در جواب دچار ظلم نشود. پس این نگرش انسان است که تعیین می‌کند امری کیاست است یا نه.»

نظرات

جهت ثبت نظر لطفا وارد سایت شوید
این کتاب به درد کی می‌خوره؟
کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان

اینا رو هم از دست نده

معیشت پرهیزکارانه معیشت پرهیزکارانه
۱۰ %
سید علی حسینی خامنه ای - ابولقاسم کریمی
۸۵,۰۰۰
۷۶,۵۰۰ تومان
العبد (آیت الله بهجت) العبد (آیت الله بهجت)
۱۰ %
هیأت تحریریه موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس الشموس
۱۹۳,۰۰۰
۱۷۳,۷۰۰ تومان
آسمانی - گالینگور آسمانی - گالینگور
۱۰ %
هیأت تحریریه موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس الشموس
۴۵,۰۰۰
۴۰,۵۰۰ تومان
عطش - آیت الله قاضی طباطبایی عطش - آیت الله قاضی طباطبایی
۱۰ %
هیأت تحریریه موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس الشموس
۲۸۰,۰۰۰
۲۵۲,۰۰۰ تومان
گام های آغازین سلوک گام های آغازین سلوک
۱۰ %
محمدباقر تحریری
۱۲۰,۰۰۰
۱۰۸,۰۰۰ تومان
آشنایی با چند مفهوم کلیدی اخلاق آشنایی با چند مفهوم کلیدی اخلاق
۱۰ %
۲۷,۰۰۰
۲۴,۳۰۰ تومان
دسته‌بندی کتاب‌ها