بنر پویش صندوق اربعین

نهضت های اسلامی

نهضت های اسلامی

مترجم:
عطیه حسینی
ناشر:
قیمت:
۵۲,۰۰۰
%۱۰
۴۶,۸۰۰
تومان
رده سنی:
عمومی
قالب:
سخنرانی
نوع جلد:
شومیز
قطع کتاب:
رقعی
صفحات:
۱۱۶
وزن:
۱۵۲ گرم
شابک:
9789645600264

معرفی کتاب

کتاب «بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر» در واقع متن سخنرانی است که رژیم پهلوی اجازه ایراد آن را نداد. در سال 1357 و در آستانه انقلاب اسلامی شهید مطهری برای نیمه شعبان این موضوع را آماده گرداندند اما ممانعت عوامل رژیم پهلوی سبب شد تا کمی بعدتر ایشان این بحث را به رشته تحریر درآورده و به شکل مکتوب منتشر گردانند.

در این اثر استاد شهید تلاش داشته تا مروری بر سلسله مصلحان و اندیشه ورزان اسلامی داشته باشند که تلاش داشتند جوامع مسلمان را از خواب غفلت و عقب افتادگی بیدار نمایند و آنان را براساس موازین اسلامی و ملی به دوران اوج و شکوه بازگردانند. در بخش ابتدایی کتاب ایشان نظر به برخی مصلحانی داشته که در جهان اسلام سرآمده بودند و بیشتر بر جوامع عربی اثرگذار بوده‌اند. از افرادی همچون سیدجمال الدین اسد آبادی، کواکبی، محمد عبده و اقبال در این بخش سخن گفته می‌شود. در بخش دوم به شکل مشخص از تحولات صدساله اخیر در ایران سخن به میان می‌آید. ایشان ماهیت این نظام، اهدافی که این جنبش اصلاحی در پی آن است، شرایطی که برای موفقیت این جنبش لازم است و آفاتی که ممکن است در این مسیر به آنان دچار شود از جمله مباحثی است که در بخش دوم این کتاب مطرح می‌شوند.

در ادامه برشی از این کتاب را می‌خوانید:

اقبال فلسفه‌ای دارد که آن را «فلسفه خودی» می‌نامد. او معتقد است که شرق اسلامی هویت واقعی خود را که هویت اسلامی است از دست داده و باید آن را باز یابد. اقبال معتقد است همان طور که فرد احیاناً دچار تزلزل شخصیت و یا گم کردن شخصیت می‌شود، از خــود فاصله می‌گیرد و با خود بیگانه می‌گردد غیر خود را به جای خود می‌گیرد و به قول مولانا که -اقبال سخت مرید و شیفته او و تحت تأثیر جاذبه قوی اوست- در زمین دیگران خانه می‌سازد و به جای آنکه کار خود کند کار بیگانه می‌کند.

نظرات

جهت ثبت نظر لطفا وارد سایت شوید
این کتاب به درد کی می‌خوره؟
کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان

اینا رو هم از دست نده

اتاقی که در ان اتفاق افتاد اتاقی که در ان اتفاق افتاد
۱۰ %
جان بولتون - محمد معماریان
۱۷۵,۰۰۰
۱۵۷,۵۰۰ تومان
امپراتوری پنبه امپراتوری پنبه
۱۰ %
۹۰,۰۰۰
۸۱,۰۰۰ تومان
روایت تفکر، جلد اول، آسمان به زمین الصاق شد روایت تفکر، جلد اول، آسمان به زمین الصاق شد
۱۰ %
۸۰,۰۰۰
۷۲,۰۰۰ تومان
روایت تفکر، جلد دوم، دوباره به آسمان نگاه کن روایت تفکر، جلد دوم، دوباره به آسمان نگاه کن
۱۰ %
۱۱۰,۰۰۰
۹۹,۰۰۰ تومان
تاریخ مستطاب آمریکا تاریخ مستطاب آمریکا
۱۰ %
محمدصادق کوشکی
۷۵,۰۰۰
۶۷,۵۰۰ تومان
سرگذشت استعمار جلد چهارم ( صلیب خونین ) سرگذشت استعمار جلد چهارم ( صلیب خونین )
۱۰ %
۶۵,۰۰۰
۵۸,۵۰۰ تومان
دسته‌بندی کتاب‌ها