رستم و سهراب

رستم و سهراب

نویسنده:
مترجم:
عطیه حسینی
ناشر:
قیمت:
۸۵,۰۰۰
%۱۰
۷۶,۵۰۰
تومان
موجودی:
فقط 6 جلد
رده سنی:
نوجوان
قالب:
داستان
نوع جلد:
شومیز
قطع کتاب:
رقعی
صفحات:
۶۴
وزن:
۱۱۰ گرم
شابک:
9789643694371

معرفی کتاب

کتاب «رستم و سهراب» هشتمین جلد از مجموعه قصه‌های شاهنامه راوی قصه معروفی است. یکی از تراژیک‌ترین قصه‌های تاریخ ادبیات ایران مربوط به همین پدر و پسر است. رستم همسری از سرزمین سمنگان به نام تهمینه برمی‌گزیند که برایش پسری به نام سهراب می‌آورد. رستم به دلیل حضور در جنگ و نبرد هیچگاه فرصت نمی‌کند پسر خود را ببیند اما به همسر خود نشانی داده تا بر بازوی فرزندش ببند. در هنگام حمله توران به ایران سهراب به پهلوانی رشید و نام آور تبدیل شده که فرماندهی سپاه توران را برعهده دارد. رستم نیز به عنوان یکی از فرماندهان کاووس شاه ایران در این جنگ حضور دارد و چندین روز به رزم با فرزند خود می‌پردازد. سرانجام آن اتفاق تلخ رخ می‌دهد و قصه پسرکشی از این نقطه آغاز می‌گردد. این اثر که داستان فردوسی را به نثر درآورده و در برخی لحظات از ابیات نغز شاعر نیز استفاده نموده کتاب خوبی است برای نوجوانان تا با افسانه‌های شاهنامه آشنا گردند.

در ادامه برشی از این کتاب را می‌خوانید:

رستم دست بر شانه‌ی سهراب می‌زند:«اگرچه دشمن منی اما جسارت و بی باکی‌ات را می‌ستایم که همیشه آرزویم داشتن فرزندی چون تو بود.» گرمای دست رستم چون رودی از شانه ی سهراب جاری می‌شود و جانش را سیراب می‌کند. دلگرم و پرامید چشم در چشم رستم می‌دوزد: «پیداست زمانه با تو بسیار نامهربان بوده که چهره‌ات شکسته است و برف پیری برگیسوانت باریده. به سخنم گوش کن که تاب و توان این نبرد را در تو نمی‌بینم و با این برو بازو و یال و کوپال، خواری‌ات را نمی‌پسندم.» رستم مشتی خاک را چنگ می‌زند و به هوا می‌پاشد: «این دانه‌های شن را ببین. خشک‌اند و سنگین از خاک هم که پر بگیرند باز به خاک بر می‌گردند. اما تو ای جوان! هنوز سرد و گرم روزگار را نچشیده ای پس بکوش تا مثل دانه‌های آب سبک شوی؛ از ابر بر زمین می‌بارند اما با تابش خورشید باز به خانه‌شان آسمان باز می‌گردند. این خط‌های شکسته را بر پیشانی‌ام بخوان که هر یک یادگار نبردی است و روزگاری توان فرسا با همین نیزه بسیار دیو را به زمین دوخته‌ام و با همین دست پشت بسیار پهلوان را به خاک رسانده‌ام. کوه و دریا گواه من‌اند که هرگز شکست را نچشیده‌ام و به هر جا تاخته‌ام جز با مژده‌ی پیروزی به سرزمین خویش بازنگشته‌ام پیداست دلی پاک چون آب داری و سری پرشور پیداست پدری آزاده داری و مادری آزموده به سرزمینت بازگرد که در همین زمان اندک، مهرت بر دلم نشسته مرگ هر کس را رازی است و روزی نگذار مهر راز مرگ تو به دست من گشوده شود.»

نظرات

جهت ثبت نظر لطفا وارد سایت شوید
این کتاب به درد کی می‌خوره؟
کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان

اینا رو هم از دست نده

مترسک مزرعه آتشین مترسک مزرعه آتشین
۱۰ %
داوود امیریان
۱۴۵,۰۰۰
۱۳۰,۵۰۰ تومان
جام جهانی در جوادیه جام جهانی در جوادیه
۱۰ %
داوود امیریان
۱۴۰,۰۰۰
۱۲۶,۰۰۰ تومان
ترکش ولگرد ترکش ولگرد
۱۰ %
داوود امیریان
۱۴۵,۰۰۰
۱۳۰,۵۰۰ تومان
نردبان جهان نردبان جهان
۱۰ %
محمدرضا سرشار
۱۳,۰۰۰
۱۱,۷۰۰ تومان
اصیل آباد اصیل آباد
۱۰ %
محمدرضا سرشار
۶۵,۰۰۰
۵۸,۵۰۰ تومان
چغک چغک
۱۰ %
صهبا
۸۵,۰۰۰
۷۶,۵۰۰ تومان
دسته‌بندی کتاب‌ها