حب مدح،ستایش و تمجید (آفات زبان)

حب مدح،ستایش و تمجید (آفات زبان)

مترجم:
عطیه حسینی
قیمت:
۴۰,۰۰۰
%۱۰
۳۶,۰۰۰
تومان
رده سنی:
بزرگسال
قالب:
یادداشت
نوع جلد:
شومیز
قطع کتاب:
رقعی
صفحات:
۱۴۴
وزن:
۱۶۶ گرم
شابک:
9786006940267

معرفی کتاب

موضوع حب مدح، ستایش و تمجید از جمله مباحثی است که بیش از یک بار توسط حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی مورد بررسی قرار گرفته و در قالب شش جلسه در این کتاب گردآوری وارائه شده است. مواردی که به آن‌ها اشاره می‌شود مربوط به دو جلسه اول از این مباحث می‌باشد که در سال ۱۳۶۲ در ذیل بحث حب جاه بیان شده که در فصل اوّل ارائه گردیده است. اگر بخواهیم کل مباحث این کتاب را خلاصه کنیم به این جمله از امام علی (علیه السلام) می‌رسیم که فرمود: همانگونه که با ستمگران صحبت می‌کنید با من صحبت نکنید. تمام انواع مدح و ستایش آثار سویی خواهند داشت که امام علی (علیه السلام) از آن تعبیر به سر بریدن خود نموده است. البته انسان باید توجه داشته باشد که در این وادی نگرش تفریطی نداشته باشد چون اطلاع دادن از توانایی خود مدح و ستایش به حساب نمی‌آید. همچنین مدح و ستایش از خود کردن فقط مخصوص خداست. در مورد مدح و ستایش کردن از دیگران در آیات و روایات مشاهده می‌کنیم که هم از آن تعریف شده و هم مورد تقبیح قرار گرفته است. نکات و تذکرهای زیبایی در جلسه آخر توسط حضرت استاد گرانقدر بیان شده است که خواندن آنها مؤید این نکته است که در اخلاق و زیست اسلامی جنبه‌های انسانی و عقلایی یک فرد جایگاه رفیعی دارد و این موارد باید مورد توجه قرار گیرند.

در ادامه برشی از این کتاب را می‌خوانید:

گاهی ستایش و تمجید از خود به صورت نفی است و انسان از خودش رذیله‌ای را نفی و سلب می‌کند. مثلاً انسان می‌گوید: من ترسو نیستم و امثال این‌ها اما اینکه انسان دارد خودش را از رذایل تطهیر می‌کند، جنبۀ ستایشی داشته باشد خواهم گفت که جنبه‌های ستایشی غیر اخباری است. گاهی در این رابطه می‌گوییم: انسان خودش را از رذایل و زشتی‌ها تزکیه می‌کند. در اینجا بحث زبانی و گفتار مطرح است والا اگر کسی به صورت عملی خودش را تزکیه بکند که از بهترین صفات است. اینکه انسان خودش را به صورت لفظی از رذایل تزکیه و تطهیر کند گاهی صورت ستایش، مدح و ثنا نسبت به خود می‌گیرد.

نظرات

جهت ثبت نظر لطفا وارد سایت شوید
این کتاب به درد کی می‌خوره؟
کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان

اینا رو هم از دست نده

ایذا،تحقیر،اهانت و قهر (آفات زبان) ایذا،تحقیر،اهانت و قهر (آفات زبان)
۱۰ %
۵۵,۰۰۰
۴۹,۵۰۰ تومان
نفس و حالات آن نفس و حالات آن
۱۰ %
مجتبی تهرانی
۷۵,۰۰۰
۶۷,۵۰۰ تومان
نفس و آثار آن نفس و آثار آن
۱۰ %
مجتبی تهرانی
۵۸,۰۰۰
۵۲,۲۰۰ تومان
حب جاه شهرت و ریاست حب جاه شهرت و ریاست
۱۰ %
مجتبی تهرانی
۶۵,۰۰۰
۵۸,۵۰۰ تومان
بخل بخل
۱۰ %
مجتبی تهرانی
۳۰,۰۰۰
۲۷,۰۰۰ تومان
خوف و رجا (تادیب غضب) خوف و رجا (تادیب غضب)
۱۰ %
۸۰,۰۰۰
۷۲,۰۰۰ تومان
دسته‌بندی کتاب‌ها