بنر پویش صندوق اربعین

مثل شاخه های گیلاس

مثل شاخه های گیلاس

مترجم:
عطیه حسینی
ناشر:
رده سنی:
عمومی
قالب:
داستان
نوع جلد:
شومیز
قطع کتاب:
پالتویی
صفحات:
۳۲۸
وزن:
۱۸۶ گرم
شابک:
9789642385362

معرفی کتاب

در تاریخ ایران اسلامی مفاخر و بزرگان زیادی در عرصه‌های مختلف علمی، هنری و سیاسی وجود دارند که الگوی فرهنگ‌های زیادی در جهان شده‌اند. بخشی از این تاریخ ارزشمند به اشعار عرفانی برمی‌گردد که شاعرانی مانند حافظ و سعدی و مولانا برای ما به یادگار گذاشته‌اند و در آثار امروز هم از آن‌ها بهره‌مند هستیم. مجموعۀ سه‌جلدی «در صحبت قرآن» با استفاده از همین آثار و الهام از حکایت‌های اندرز فارسی، به روایت مفاهیم قرآنی و اسلامی می‌پردازد.

کتاب «مثل شاخه‌های گیلاس» اولین جلد از این مجموعه کتاب است که در آن اندرزها و تذکرات زیادی در قالب روایت‌های کوتاه آورده شده است. این روایت‌ها در دل خود از داستان‌ها، اشعار، احادیث و آیات قرآن کمک می‌گیرند تا با ایجاد ارتباط تمثیلی و ادبی بین مفاهیم معنوی و مسائل زندگی عادی، مخاطب را به معنای احادیث ائمۀ اطهار (ع) نزدیک‌تر کند. «حجت‌الاسلام محمدرضا رنجبر» خالق این مجموعه است که در آن مثال‌های بسیاری از حکمت اسلامی را به سادگی بیان کرده است. به عنوان مثال در یکی از بخش‌ها نویسنده انسان‌ها را به درختان تشبیه می‌کند. درخت‌ها یا با تغییر فصول دگرگون می‌شوند –بار می‌دهند، برگ می‌ریزند، خشک می‌شوند و دوباره جوانه می‌زنند- یا مانند سرو همیشه سرسبزی خود را حفظ می‌کنند و به همین دلیل هم سرو در ادبیات ما به عنوان آزادگی و فراغت از تحول روزگار است. به موازات انسان‌ مؤمن نیز در هر حالتی یگانگی خود را با پروردگارش حفظ می‌کند و مانند جماعت متظاهر با حزب باد همراه نیست.

در ادامه برشی از این کتاب را می‌خوانیم:

«در یک آب زلال و شفاف تیرگی هرچند کم و اندک و ناچیز باشد، کاملاً به چشم می‌آید. درست مثل یک تابلوی نفیس که حتی اگر یک نقطه به آن افزوده شود، خودش را نشان می‌دهد. یا مثل یک خطّ فوق‌العاده زیبا که یک حرف، اگر یک میلی‌متر بالا یا پایین باشد خودش را نشان می‌دهد. یا مثل چشم که اگر یک تار مو برابرش قرار بگیرد دیگر تار مو نیست.
اولیاء خدا، مردان خدا، پیامبران، مثل همان آب زلال‌اند؛ مثل همان تابلوی نفیس و خطّ دقیق و زیبایند که اگر کمترین غفلت در آن‌ها رخ دهد، کاملاً ملموس و محسوس خواهد بود. از این رو یک ترک اولی از آدم سر زد که به اندازۀ یک مو بود، اما مانع دیدار او شد. چون او مثل چشم نفیس و عزیز بود.

گرچه یک مو بود گنه کو جسته بود
لیک آن مو در دو دیده رسته بود
بود آدم دیدۀ نور قدیم
موی در دیده بود کوه عظیم

آدم برای خدا مثل چشم عزیز بود، پس کمترین غفلت برای او بسیار بزرگ بود. از این رو خداوند پس از آن ترک اولی، آنان را از آن وادی سبز و سلام خارج کرد.»

نظرات

جهت ثبت نظر لطفا وارد سایت شوید
این کتاب به درد کی می‌خوره؟
کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان

اینا رو هم از دست نده

قصه های پیامبران 3- حضرت هود و حضرت صالح قصه های پیامبران 3- حضرت هود و حضرت صالح
۱۰ %
۳۰,۰۰۰
۲۷,۰۰۰ تومان
قصه های پیامبران 6 -حضرت موسی قصه های پیامبران 6 -حضرت موسی
۱۰ %
۲۰,۰۰۰
۱۸,۰۰۰ تومان
راه و چاه راه و چاه
۱۰ %
شهرام شفیعی
۱۶۰,۰۰۰
۱۴۴,۰۰۰ تومان
اولین قصه های قرآن من اولین قصه های قرآن من
۱۰ %
ثانی اثنین خان
۷۰,۰۰۰
۶۳,۰۰۰ تومان
قصه های پیامبران 9 -حضرت یونس و حضرت عزیر قصه های پیامبران 9 -حضرت یونس و حضرت عزیر
۱۰ %
۱۲,۰۰۰
۱۰,۸۰۰ تومان
مثل خوشه های انگور مثل خوشه های انگور
۱۰ %
محمدرضا رنجبر
۸۵,۰۰۰
۷۶,۵۰۰ تومان
دسته‌بندی کتاب‌ها