بیست کهن الگوی پیرنگ

بیست کهن الگوی پیرنگ

مترجم:
عطیه حسینی
ناشر:
رده سنی:
بزرگسال
قالب:
تحقیق
نوع جلد:
شومیز
قطع کتاب:
رقعی
صفحات:
۴۵۲
وزن:
۳۱۰ گرم
شابک:
9786227650228

معرفی کتاب

کتاب «بیست کهن الگوی پیرنگ» نامزد بهترین کتاب فصل بهار 1392 و نامزد بهترین کتاب سال سینما در سال 1393 و نامزد بهترین کتاب سال ایران در شاخه نقدی ادبی است. این اثر نوشته رونالد بی توبیاس و با ترجمه ابراهیم راهنشین توسط نشر ساقی منتشر گردیده است. نظرات بسیار مختلفی توسط نظریه پردازان ادبی و فلسفی پیرامون تعداد پیرنگ های داستان وجود دارد ولی قدر مشترک تمام داستان های جهان را می توان بر پایه بیست کهن الگو جمع نمود.

نویسنده در این کتاب ابتدا در چند فصل در مورد مفهوم پیرنگ و اینکه به چه چیزی پیرنگ گفته می‌شود سخن می‌گوید و سپس در فصول مجزا در مورد هر پیرنگ توضیحات کامل را بیان نموده و در ضمن داستان‌ها و فیلم‌هایی که با این پیرنگ ساخته شده اند سعی نموده اجزای مختلف پیرنگ را نشان دهد. شما با مطالعه این اثر متوجه خواهید شد که پیرنگ چه قابلیت های ویژه ای دارد و چگونه آگاهی نسبت به این کهن الگوها کمک می کند تا داستان نویس و فیلمنامه نویس از دل آن ها داستان های تازه و نابی خلق نماید. پیرنگ در واقع فراز و فرودهای اصلی یک اثر را می گویند که اسکلت اصلی داستان بر آن بار می شود و همه داستان چیده شده تا واقعه اصلی پیرنگ رقم بخورد. به عنوان مثال در کهن الگوی فرار تمام چالش های قهرمان داستان برای این است که آن فرار رخ دهد. حال این فرار ممکن است از یک زندان باشد یا شاید رهایی از رسومات غلطی که دست و پای قهرمان را برای آزادی عمل بسته است.

در ادامه برشی از این کتاب را می‌خوانید:

قهرمان شما تنها شخصیتی نیست که به شدت خواهان چیزی است. در حقیقت سایر شخصیت‌های شما نمی‌دانند که قهرمان نیستند؛ فقط مخاطب است که می‌داند شخصیت اصلی کیست تا آنجا که به سایر شخصیت‌ها مربوط می‌شود، این داستان خودشان است. این زندگی خودشان است بنابراین، تمام شخصیت‌های چشمگیر و قابل توجه شما باید دارای خواسته‌هایی باشند که ما بتوانیم تشخیص شان دهیم. حتی کوچک‌ترین نقش‌ها می‌توانند با شخصیت‌هایی پر شوند که خواهان چیزی هستند؛ دارای نوعی نگرش با هدف آشکار با پنهان هستند. علاوه بر اینکه تمام این خواسته‌های گیج کننده و متناقض باید جفت و جور و هماهنگ شوند اما با این حال، خواسته‌های شخصیت حتماً نباید بر اساس همان واقعیتی باشند که در داستان حاکم است.

نظرات

جهت ثبت نظر لطفا وارد سایت شوید
این کتاب به درد کی می‌خوره؟
کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان

اینا رو هم از دست نده

عالم هیچکاک (شهید آوینی) عالم هیچکاک (شهید آوینی)
۱۰ %
۹,۵۰۰
۸,۵۵۰ تومان
روایت و روایتگری در سینما روایت و روایتگری در سینما
۱۰ %
نوید پورمحمدرضا - وارن باکلند
۱۱۸,۰۰۰
۱۰۶,۲۰۰ تومان
هنر و رسانه - بیان معنوی هنر و رسانه - بیان معنوی
۱۰ %
۷,۰۰۰
۶,۳۰۰ تومان
قصه ها از کجا می آیند قصه ها از کجا می آیند
۱۰ %
اصغر عبداللهی
۵۸,۰۰۰
۵۲,۲۰۰ تومان
ما و سینما ما و سینما
۱۰ %
بیژن مومیوند
۹۵,۰۰۰
۸۵,۵۰۰ تومان
چگونه یک فیلمنامه محشر بنویسیم چگونه یک فیلمنامه محشر بنویسیم
۱۰ %
دیوید هاوارد - ابراهیم راهنشین
۱۳۵,۰۰۰
۱۲۱,۵۰۰ تومان
دسته‌بندی کتاب‌ها