یک روایت معتبر درباره مسجد هدایت

یک روایت معتبر درباره مسجد هدایت

نویسنده:
مترجم:
عطیه حسینی
ناشر:
قیمت:
۱۲,۵۰۰
%۱۰
۱۱,۲۵۰
تومان
موجودی:
فقط 7 جلد
رده سنی:
عمومی
قالب:
تحقیق
نوع جلد:
شومیز
قطع کتاب:
Unknown
صفحات:
۸۸
وزن:
۹۴ گرم
شابک:
9789640231258

معرفی کتاب

اگر از کسانی که جوانی خود را در دهه 1320 تهران گذرانده‌اند و خیابان‌های آن دوره را می‌شناسند سوال کنید، به شما خواهند گفت که در آن دوره شلوغ‌ترین خیابان‌های تهران در مرکز شهر قرار داشت. خیابان لاله‌زار و خیابان استانبول پررفت‌وآمدترین مناطق تهران بودند و از کافه و سینما و کاباره گرفته تا پاساژهای آمریکایی، داروخانه‌های آلمانی و ساختمان‌های فرسودۀ روسی، همه‌چیز در آن خیابان‌ها پیدا می‌شد.

کتاب «یک روایت معتبر درباره مسجد هدایت» سعی در شرح همین روزها دارد؛ روزهایی که از تحصیل‌کردگان و کارشناسان دانشگاهی تا مردم کوچه ‌و بازار و کسانی که حتی گذرشان به چنین جایی نخورده بود، به مسجد هدایت می‌رفتند تا پای سخنرانی آقای طالقانی بنشینند.در آن زمان که شاعران و روشنفکرها با دوستانشان در کافه قرار می‌گذاشتند و مسجد فقط مکانی برای نماز خواندن و ختم گرفتن بود، آیت الله طالقانی از گوشه‌گیری در مساجد حاشیه شهر خسته شد و شروع به برگذاری مجالس تفسیر و آموزش قرآن در مسجد هدایت نمود. مسجد هدایت که در خیابان جمهوری و در قلب تمام این مراکز سرگرمی قرار داشت، اگر نه هرگز، حداقل دهه‌ها بود که چنین تجمعی را به خود ندیده بود و این فقط به لطف نگاه باز آیت الله طالقانی به مردم جامعه‌اش بود. این کتاب اما مسجد هدایت و مجالس آقای طالقانی را تنها بهانه‌ای قرار می‌دهد برای تشریح وضعیت سیاسی و اجتماعی مردم ایران؛ وضعیتی که یک دهه بعد و در سال 1357 به بحرانی‌ترین شکل خود رسید و منجر به انقلاب اسلامی ایران شد.

در ادامه برشی از این کتاب را می‌خوانیم:

«آقای طالقانی معتقد بود نه تنها باید به آزادی و استقلال ایران فکر کرد و در راه آن مبارزه کرد؛ بلکه در هر جای دنیا اگر گروهی دل در گرو آزادی نهاده‌اند و تلاش خود را برای رهایی از استعمار و احقاق حقوق مظلومان می‌کنند، در واقع با ما در یک مسیر هستند و هدف مشترک دارند. در نتیجه هر کمکی که از سوی ما به آن‌ها بشود کمکی است به خود ما برای رسیدن به اهداف آزادی‌خواهانه ما. آقای طالقانی بارها این جمله را در مسجد هدایت تکرار می‌کرد که «هر کس با نیت خالص با ظلم مبارزه می‌کند باید مورد تأیید قرار گیرد.»»

نظرات

جهت ثبت نظر لطفا وارد سایت شوید
این کتاب به درد کی می‌خوره؟
کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان

اینا رو هم از دست نده

مجموعه یک روایت معتبر (۱۹ جلدی) مجموعه یک روایت معتبر (۱۹ جلدی)
۱۵ %
۱۸۴,۵۰۰
۱۵۶,۸۲۵ تومان
یک روایت معتبر درباره شریف امامی و دولت آشتی ملی یک روایت معتبر درباره شریف امامی و دولت آشتی ملی
۱۰ %
یک روایت معتبر درباره دولت بختیار یک روایت معتبر درباره دولت بختیار
۱۰ %
۱۰,۵۰۰
۹,۴۵۰ تومان
یک روایت معتبر درباره همه پرسی جمهوری اسلامی یک روایت معتبر درباره همه پرسی جمهوری اسلامی
۱۰ %
۱۲,۵۰۰
۱۱,۲۵۰ تومان
یک روایت معتبر درباره بهائیت در دوره پهلوی یک روایت معتبر درباره بهائیت در دوره پهلوی
۱۰ %
۹,۵۰۰
۸,۵۵۰ تومان
یک روایت معتبر درباره کمیته مشترک ضدخرابکاری یک روایت معتبر درباره کمیته مشترک ضدخرابکاری
۱۰ %
۹,۰۰۰
۸,۱۰۰ تومان
دسته‌بندی کتاب‌ها