یک روایت معتبر درباره آتش سوزی سینما رکس

یک روایت معتبر درباره آتش سوزی سینما رکس

مترجم:
عطیه حسینی
ناشر:
رده سنی:
عمومی
قالب:
تحقیق
نوع جلد:
شومیز
قطع کتاب:
Unknown
صفحات:
۷۲
وزن:
۸۰ گرم
شابک:
9789640231869

معرفی کتاب

آتش‌سوزی سینما رکس یکی از تلخ‌ترین حوادثی بود که ملت ایران با آن مواجه شد و تا امروز نیز هر سال با رسیدن به سالگرد آن، داغ صدها خانواده تازه می‌شود. این فاجعه یکی از اتفاقات تکان‌دهنده‌ای بود که طبق گزارش‌ها بیش از 600 نفر زن و مرد و کودک بی‌گناه را قربانی سیاست‌های کثیف حکومت کرد و باعث بی‌اعتمادی و نفرت دوچندان مردم نسبت به دولت محمدرضا پهلوی شد.

در کتاب «یک روایت معتبر درباره آتش‌سوزی سینما رکس» یک راوی سوم شخص تمام ماجرا را از قبل از وقوع حادثه برای ما شرح می‌دهد و بُعد احساسی ماجرا را برای خوانندگان بسیار پررنگ می‌کند. مردمی که با دوستان، همسر و فرزندان یا پدر و مادر خود به سینما رفته‌اند تا فیلم «گوزن‌ها» را تماشا کنند؛ فیلمی که بسیار اعتراضی است و از شرایط تلخ اجتماعی در ایرانِ آن دوره می‌گوید. هیچ‌کس نمی‌داند قرار است که در میانۀ فیلم، درهای سینما بسته شده و به آتش کشیده شود. روایت‌هایی مستند از حواشی و وقایع پس از این حادثه را در این کتاب می‌خوانیم که نشان می‌دهد چه تاثیری روی مردم آبادان در آن زمان گذاشته و حتی از این هم فراتر رفته است. در رسانه‌های مختلف جهان این واقعه پوشش داده می‌شود و برای مردم یادآور کوره‌های آدم‌سوزی آلمان نازی در اردوگاه آشویتس بوده است. بعضی از رسانه‌ها این واقعه را پس از آتش سوزی کنتاکی آمریکا، بزرگ‌ترین در نوع خود در جهان می‌دانند و همزمان، آتش خشم مردم نیز به شعله‌های سینما رکس بالا می‌گیرد. «زهرا عزیزمحمدی» روایتی جامع و انسانی را با لحنی داستانی از این ماجرا برای ما طرح می‌کند و در عکس‌های جمع‌آوری‌شدۀ پس از آن نیز اجتماع مردم آبادان را به تصویر می‌کشد.

در ادامه برشی از این کتاب را می‌خوانیم:

«روزنامه فرانسوی لوموند دو روز بعد از حادثه نوشت: «مقامات دولتی مسئولیت این آتش‌سوزی را به عناصر آشوب‌طلب نسبت دادند، اما مخالفان حکومت این اقدام را محکوم می‌کنند و می‌گویند: دولت این کار را کرده است تا اوضاع را آشفته‌تر کند و بهانه‌ای برای سرکوب بیشتر به دست بیاورد.» ابعاد حقیقی این حادثه کم‌کم داشت در برابر دیدگان پرسشگر مردم نمود می‌یافت. شایعاتی که دهان‌به‌دهان می‌گشت، پاسخی برای چراهای این همه خانواده عزادار نبود. هر طرف مخالفان خود را مقصر و عامل حادثه می‌دانستند و این التهاب زخم‌های التیام نیافته، آبادانی‌ها را آرام نمی‌کرد.»

نظرات

جهت ثبت نظر لطفا وارد سایت شوید
این کتاب به درد کی می‌خوره؟
کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان

اینا رو هم از دست نده

مجموعه یک روایت معتبر (۱۹ جلدی) مجموعه یک روایت معتبر (۱۹ جلدی)
۱۵ %
۱۸۴,۵۰۰
۱۵۶,۸۲۵ تومان
یک روایت معتبر درباره کمیته مشترک ضدخرابکاری یک روایت معتبر درباره کمیته مشترک ضدخرابکاری
۱۰ %
۹,۰۰۰
۸,۱۰۰ تومان
یک روایت معتبر درباره بهائیت در دوره پهلوی یک روایت معتبر درباره بهائیت در دوره پهلوی
۱۰ %
۹,۵۰۰
۸,۵۵۰ تومان
یک روایت معتبر درباره مدرسه رفاه یک روایت معتبر درباره مدرسه رفاه
۱۰ %
۹,۵۰۰
۸,۵۵۰ تومان
یک روایت معتبر درباره شریف امامی و دولت آشتی ملی یک روایت معتبر درباره شریف امامی و دولت آشتی ملی
۱۰ %
یک روایت معتبر درباره حماسه 6 بهمن مردم آمل یک روایت معتبر درباره حماسه 6 بهمن مردم آمل
۱۰ %
دسته‌بندی کتاب‌ها