یک روایت معتبر درباره انقلاب سفید

یک روایت معتبر درباره انقلاب سفید

نویسنده:
مترجم:
عطیه حسینی
ناشر:
رده سنی:
عمومی
قالب:
تحقیق
نوع جلد:
شومیز
قطع کتاب:
رقعی
صفحات:
۸۸
وزن:
۱۰۴ گرم
شابک:
9789640231913

معرفی کتاب

محمدرضا پهلوی با شروع دولت کندی در ایالات متحده آمریکا درخواست وام و حمایت مالی از این کشور داشت. کندی به دلیل گسترش تفکر کمونیستی و افزایش متحدان شوروی در سراسر کشور تلاش داشت تا به نحوی دولت‌های جهان سوم را نیز با خود همراه سازد و قدرت خود را در جنگ سرد حفظ نماید. کندی کمک مالی به ایران را مشروط به یک سلسله اصلاحات و تغییرات می داند که در صورت وقوع آن ها ایران به طور کامل وابسته قدرت های غربی و فرهنگ آن ها می شود. محمدرضا پهلوی این اصلاحات را انقلاب سفید می خواند. انقلابی که بدون درد و خونریزی سبک زندگی و زیست پایین ترین سطح مردم را تغییر می دهد. از جمله مهم ترین اتفاقات این انقلاب می توان به اصلاحات اراضی اشاره کرد که باعث نابودی و زراعت در بسیاری از روستاها و افزایش حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ شد. همچنین او اصول شش گانه ای را به رفراندوم گذاشت که در واقع برطرف کننده نیاز قدرت های بالاسر بود. امام خمینی بعد از رحلت آیت الله بروجردی انقلاب خود را با مخالفت در برابر انقلاب سفید و پیامدهای تلخش آغاز نمودند. کتاب «یک روایت معتبر درباره انقلاب سفید» گزارشی از این انقلاب شکسته خورده است.

در ادامه برشی از این کتاب را می‌خوانید:

وعده کندی در ۱۳ مارس همان سال محقق شد و هریمن به ایران آمد تا به شاه بگوید که اصلاحات اجتماعی در ایران ضروریست و هیچ تأخیری جایز نیست. او می‌خواست طرح «اتحاد برای پیشرفت» زودتر محقق شود تا از قیام‌های مردمی در کشورهای جهان سوم جلوگیری شود؛ زیرا این قیام‌ها برضد آمریکا و منافعش بود در ایران این طرح به صورت اصلاحات ارضی و انقلاب سفید بیان شد، بعد از آن طرح کندی به شیلی رفت و عنوان «اتحاد برای آزادی» به خود گرفت. اتحاد برای آزادی برای جلوگیری از پیروزی سالوادور آلنده در انتخابات عمومی سال ۱۹۶۴ اجرا شد.

نظرات

جهت ثبت نظر لطفا وارد سایت شوید
این کتاب به درد کی می‌خوره؟
کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب رسان: خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان

اینا رو هم از دست نده

مجموعه یک روایت معتبر (۱۹ جلدی) مجموعه یک روایت معتبر (۱۹ جلدی)
۱۵ %
۱۸۴,۵۰۰
۱۵۶,۸۲۵ تومان
یک روایت معتبر درباره شعار های طنز ایام انقلاب یک روایت معتبر درباره شعار های طنز ایام انقلاب
۱۰ %
۱۰,۵۰۰
۹,۴۵۰ تومان
یک روایت معتبر درباره روابط ایران و مبارزان فلسطینی یک روایت معتبر درباره روابط ایران و مبارزان فلسطینی
۱۰ %
یک روایت معتبر درباره حماسه 6 بهمن مردم آمل یک روایت معتبر درباره حماسه 6 بهمن مردم آمل
۱۰ %
یک روایت معتبر درباره شریف امامی و دولت آشتی ملی یک روایت معتبر درباره شریف امامی و دولت آشتی ملی
۱۰ %
یک روایت معتبر درباره چهار سرود انقلابی یک روایت معتبر درباره چهار سرود انقلابی
۱۰ %
۸,۰۰۰
۷,۲۰۰ تومان
دسته‌بندی کتاب‌ها